תודה ליסו"ד

מה הבעיה בהפרטת הרכבת?

הפרטת הרכבת צפויה לגרום לייקור מחירי הנסיעה, פגיעה ברמת השירות, צמצום קווים בלתי רווחיים (כמו לפריפריה), פגיעה בבטיחות ופגיעה בעובדים.

הרכבת מהווה תשתית תחבורת נוסעים ומטענים מרכזית בישראל, שתלך ותהיה מרכזית יותר בעשורים הבאים. זוהי תשתית לאומית חיוניות, שניהולה צריך להיות לטובת כלל הציבור ולא לטובת מקסום רווח של יזם. תכנון לטווח ארוך הוא קריטי במקום ספקולציה של השקעה ומכירת הנכס ברגע המשתלם. המשקיעים הפרטיים הוכיחו בעשור האחרון שאסור לסמוך עליהם, בכל מה שקשור בטווח הארוך.

הפיכת תשתית הרכבת לסחורה, אותה מוכרים הפוליטיקאים לקבלנים, תהווה עוד מקום המזמין שחיתויות.

איך פותרים את בעיות איכות השירות של הרכבת?

בעיות השירות של הרכבת נגרמות בגלל ייבוש תקציבי מכוון הגורם למחסור בציוד ובכוח אדם אפילו על פי התקנים המאושרים. במשך כמה שנים, כדי להביא להפרטה. הציוד בניצול מלא מידי, ביחס לנהוג בעולם, כך שכל תקלה בציוד גורמת לפגיעה בשירות לנוסעים. שיפור השירות צריך להיעשות על ידי הגדלת התקציב לרכבת ובשיתוף העובדים.

איך פותרים את בעיות הבטיחות ?

התאונות הגדולות ברכבת [בית יהושוע, השריפה], נבדקו על ידי ועדה של משרד התחבורה. זו קבעה כי במקרה הראשון אחראית הנהלת הרכבת והאשמים הועברו מתפקידם. במקרה השני, האשמה העיקרית הייתה החברה הזרה בומברדיה, בעבודות תחזוקה אשר בוצעו על ידו שלא כנדרש. הדוחות העוברו לשר התחבורה אשר מתעלם מהם עד היום ומאשים את העובדים.

בשני המקרים נמצא כי אין לעובדים כל אחריות לתאונה.

בכל מקרה בקיץ האחרון חתמו העובדים ומשרד התחבורה על הסכם המסדיר את התמקצעות העובדים על פי מבחנים מקובלים על כל אנשי המקצוע. לא זה העניין.

איך מתייעלים?

ההצעה של ישראל כץ אינה כרוכה בהתייעלות אלא בבזבוז ענק של משאבים. הן כספיים והן משאבי קרקע. כדי להכניס חברה נוספת היא צריכה תשתיות, של מוסכים ועוד. שני המוסכים המתוכננים לחברת בומברדיה יעלו כל אחד מעל מיליארד ש"ח מכספי משלם המסים. הרווח ליצרן ואי ניצול יתרון לגודל הקיים במוסכי רכבת יעלו בכ 30% לפחות במחיר התחזוקה.

מעבר לכך השטחים הגדולים שידרשו לכך לאורך המסילה הם בזבוז של קרקע שהיא משאב יקר במדינת ישראל. המוסכים הקיימים היום ברכבת יכולים להספיק לפחות לעשור הקרוב.

בעקבות החלוקה למספר חברות יהיה צורך במינוי מנהלים נוספים, בעלי שכר גבוהה, אשר יהוו עלות גבוהה נוספת על הרכבת.

מדוע להסכים לעובדי הרכבת לעשות את המלחמה של האינטרסים שלהם על הגב שלנו?

עובדי הרכבת קיבלו הצעות מעולות לשיפור שכרם, ובתנאי שיסכימו להפוך את העובדים הבאים של הרכבת לעובדי קבלן ולא יתנגדו להפרטה. מאבקם כרגע אינו על התנאים שלהם, אלא הוא מאבק בשביל כולנו.

אבל גם אם אנחנו לא מרוצים מכל מה שהעובדים עושים, הרי שההפרטה רק תחמיר את מצבה של הרכבת ולא תפתור כלל את הבעיה.

מה מראה הניסיון העולמי?

הרכבות הן תשתית לאומית ברוב המדינות המפותחות. הן נתפסות ומנוהלות כך. בבריטניה נעשה ניסיון להפריט את הרכבת, מה שהביא לתאונות קשות ולהתדרדרות השירות עד למצב שלממשלה לא נותרה ברירה אלא להלאים את הרכבת מחדש בהפסדים אדירים. גם באוסטרליה וניו-זילנד נכשלו ניסיונות ההפרטה.

מניסיון זה מתברר שהרכבת מהווה מארג פעילויות צפוף הצריך להתנהל כיחידה אחת מתוך תיאום הדדי בין כל היחידות. אחרת מגיעים לכשלים חוזרים ונשנים בבטיחות ובשירות.

מה נעשה בצעד החד צדדי של השר כץ?

כץ הכריז על פיצול הרכבת לשלוש חברות בת של חברת הרכבת. כך שכל חברה תוכל להימכר למשקיע אחר. במצב זה יהיה כאוס וחוסר יעילות גדול ביותר.

כץ יישם תוכנית שנכתבה כבר ב-2009 וממילא לשם הוא שואף להגיע. זו מדברת על הפרטה למעשה של כל הרכבת, על ידי העברת השליטה בפועל למשקיעים הפרטיים.

צעדים אלו לא נעשו כתגובה לצעדי העובדים אלא מראש היו המטרה הכתובה של כל התהליך. המהלך החד-צדדי של כץ חשף בפני כל הציבור את מה שהיה ידוע למעטים. המטרה היא הפרטת הרכבת בכללה, כל מה שנאמר עד עכשיו על ידו ודובריו היו שקרים.

התחרות לא תשפר את השירות?

הפרטת הרכבת לא תגרום לתחרות. הרכבת היא מונופול בין אם תהיה ציבורית או פרטית. מספר המסילות, התחנות והמוסכים קטן ולא תיתכן פעולה של כמה חברות רכבת המתחרות אחת בשנייה. בשפה הכלכלית מדובר ב"כשל שוק" המחייב מעורבות ממשלתית גבוהה למניעת ניצול המונופול על-ידי גורמים פרטיים.

אז מה רוצה השר כץ?

שלוש אפשרויות:

1. לקדם אינטרס של חברה מסחרית המעוניינת להרוויח מהעניין [ההסכם עם חברת בומברדייה לא נחשף עד היום לאף אחד].

2. להילחם בעובדים משום שהם מאורגנים, והוא רוצה את כולנו עובדי קבלן.

3. שתי התשובות נכונות.

מודעות פרסומת

»

  1. נועה לוין הגיב:

    בחמש השנים האחרונות סבלתי כנוסעת באופן יומיומי מהשירות הנוראי, מבריונות ומהתנהלות כושלת לחלוטין בכל רמה שהיא. האם אתם טוענים שכל הרעות החולות הללו הן תוצאה של נסיון לדכא את ארגון העובדים שלכם, בעיות תקציב וגו׳? האם אינכם חושבים שהתעוררתם כשכבר מאוחר מדי? האם לא ייתכן שלאור השנאה (כן, שנאה) שרוחש כלפיכם הציבור בישראל, יהיה נבון יוצר להחליף את כל צוות העובדים בכל הדרכים, כדי שמאבקכם בהפרטה יזכה למנדט ציבורי?

  2. סער פוקס הגיב:

    הי נועה. לדעתי בהחלט רוב גדול של הבעיות שנתקלת בהן ברכבת היו של ייבוש תקציבי.
    שימי לב שתופעות כאלו של שירות ציבורי "כושל" ניתן למצוא גם במערך הכבאות, בשירות בתי הסוהר, בשירות התעסוקה, במערכת החינוך, במערכת הבריאות ועוד. זה לא במקרה. זה בגלל שהיחס של רוב הממשלות בעשורים האחרונים לשרות הציבורי הוא של צמצום ושחיקה.

    האם לעובדים יש חלק בזה?
    בהחלט יכול להיות. בהחלט יש בקרב העובדים עובדים גרועים, בהחלט יש מקרים של שחיתות. אבל זה ממש לא מייצג את הרוב הגדול של העובדים ולא מהווה את מקור הבעיה ומרכזה.

    אני ממש לא מאמין בפתרונות "להחליף את כולם". זה גם לא ריאלי וגם לא ראוי.

    • לכבוד: משרד מבקר המדינה במסירה אישית
      שד' הציונות 1
      לוד.

      א.ג.נ.

      הנדון: בקשה לחקירה והתראה חמורה מפני אסון המוני, עקב מחדלי רכבת ישראל משרד
      התחבורה משרד הפנים ועיריית רמלה.

      בשם המטה למאבק כנגד ה"סגר" (להלן: "הסגר"), שהטילה רכבת ישראל על תושבי רמלה, הנני לפנות אליך ובבהילות, למען התערבותך המיידית בנושא לשם הסרת הסגר ולשם חקירת כל המחדלים שגרמו לתופעה. מדובר בפיקוח נפש ממש, וכל יום שחולף טומן בחובו פוטנציאל לאסון לאומי!!! על כך ראה להלן.

      א. סקירה תמציתית.

      1. העיר רמלה מוקפת ב-4 מפגשי כביש מסילת ברזל בכל מפגש כזה ממוקם מחסום. (להלן: "המפגש").
      2. להלן פרוט מיקומם של המפגשים:

      א. בכניסה הצפונית לעיר, בואכה מת"א לרמלה-רח' הרצל.
      ב. ברח' חשמונאים. רחוב המקשר בין רמלה ולוד.
      ג. מפגש בצומת התעבורה- השופטים. נמצא בסמוך לתחנה המרכזית בעיר.
      ד. מחלף יציאה מהעיר רמלה לכביש 431 ולירושלים. (רמלה דרום מזרח).

      מצ"ב מפת מיקום המפגשים, מסומנת כנספח "א".

      3. משנת _____ החלה רכבת ישראל בפעילות אינטנסיבית, תוך כדי הוספת קוים חדשים, תדירוןת הרכבות שחלפו את העיר הלכה והתעצמה והכפילה את עצמה. כך גם היום, רכבת ישראל מוסיפה קוים לכיוון באר שבע, ירושלים וכו'.

      4. כאן המקום להדגיש ולציין כי העיר רמלה היא היחידה בערי ישראל המוקפת ב-4 מפגשי כביש מסילת ברזל.

      5. לאור ההוספה המשמעותי במספר הקווים החולפים את העיר רמלה ולאור מספר הרכבות החולפות במפגשים (על כך ראה להלן), משרד התחבורה ורכבת ישראל היו אמורים ליתן סדר עדיפות קדימה, לבניית מפלסים תת קרקעיים בעיר רמלה.

      6. עד היום פרט להבטחות של שרי התחבורה השונים , כל אחד בעת שהיה בתפקיד, ופרט להבטחות רכבת ישראל לא נעשה למעשה דבר בנושא.

      7. כאן המקום לציין ולהדגיש כי בעיר השכנה באר יעקב, בה קימים 2 מפגשים בלבד, משרד התחבורה כבר עומד בפני סיום בניית מפלסים תת קרקעיים?! האם העדיפות שניתנה לבאר יעקב על פני העיר רמלה נובעת מפוליטיקה? שכן לא יתכן ששיקול הדעת של המעורבים יהיה השקעת משאבים במקום שאין נזקיו ואין הסכנה הטמונה בו קטנים לעין שעור מהנזק והסכנות הצפויות לתושבי העיר וציבור הנהגים הנתקעים בפקקים אדירים ב-4 מפגשים בעיר רמלה.

      מצ"ב מכתבי תלונה ותשובות משרדי התחבורה והרכבת, מסומנים כנספח "ב".

      8. למעשה העיר נתונה בסגר- על כך ראה להלן.

      ב. המציאות בשטח.

      9. כאמור דלעייל, מדובר ב-4 מפגשי כביש מסית ברזל עם מחסום.

      10. בבדיקות שנערכו ע"י גורמים שונים, הוברר כי במפגשים אלו עוברות למעלה מ-100 רכבות ביום!!!! (להלן"מופע הרכבות") האם ישנה עוד עיר במדינה אשר מופע כזה מתקיים בשטחה???

      מצ"ב מסומן נספח "ג"

      11. בגין כשל תכנוני של הרכבת, ועל כך ראה להלן, המחסומים מורדים וחוסמים את הצירים המובילים אליהם , בממוצע של 3-6 דקות לכל מעבר רכבת. דהיינו המפגשים חסומים לתנועה למעלה מ-500 דקות ביום???!!!!

      12. תלונות אשר הוגשו לרכבת ישראל נענו בתשובות כמו, המצב נוצר משיקולי בטיחות, אין
      מספיק חיישנים ונושאים טכניים ושאר סיבות אשר מצביעות בברור, כי רכבת ישראל לא
      נערכה כיאות. ולשם הדוגמא, עוד בהיות הרכבת חונה להעלאת והורדת נושאים בתחנת
      לוד, המחסומים כבר סגורים במפגשי הרכבת בעיר. עד הגיעתה למחסום ברח' חשמונאים
      עוברים למצער 4 דקות, ואם רכבת מגיעה גם מהכיוון הנגדי חולפים עוד 3 דקות!!!
      והמחסום סגור, והפקקים האדירים שנוצרים מגיעים למרחק של 2-3 ק"מ מהמחסום!!!!
      גם משרד התחבורה, ולמעשה העיר רמלה חסומה, נתונה בהסגר המהווה איום כבד
      וממשי על חיי התושבים והמשתמשים בדרך. כיום מתוכנן אף להכפיל מספר הרכבות
      לבאר שבע ולירושלים, עובדה זו תעלה את זמן סגירת המחסומים משמעותית.

      מצ"ב מכתבי תושבים ותשובות רכבת ישראל, מסומנים כנספח "ד"

      13. כאמור דלעייל כל הפניות לרכבת ישראל, משרד התחבורה והעיריה שענו באדיבות אף
      לפעמים הטילו זה לפתחו של זה את האחריות ולמעשה בשטח לא נעשה דבר, אלא נותרו
      הבטחות. הסכנה הינה אורבת במפגשים, והכתובת נמצאת על הקיר!!!! החידלון של
      הרשויות, אי התכנון וחוסר מתן דעת על הסכנות לחיי אדם, לאסון המוני, כלל לא נלקחו
      בשיקולי המעורבים.

      מצ"ב מכתבי תושבים, מסומנים כנספח "ד".

      ג. הסכנות המידיות.

      14. "סגר" מסוג זה של למעלה מ-500 דקות ביום גורם ליצירת פקקים אדירים אשר לפעמים
      נמשכים לאורך של יותר מ-2 ק"מ.!!!! ברור מכאן כי כוחות בטחון הכוללים אמבולנסים,
      כבוי אש, משטרה וכיו' לא יוכלו להגיע לעיר בעת אסון המוני ו/או בעת קריאה לעזרה
      דחופה. אין בידנו הנתונים האם כבר נפטרו אנשים, עת הובלו באמבולנס לבית החולים
      אשר איבד זמן רב בהמתנה במחסומים. למותר לציין כי ביה"ח אסף הרופא, נמצא אחרי
      מחסום הרכבת בצפון העיר, ולשם מתנקזת כל תנועת האמבולנסים מהעיר לוד ורמלה.
      15. בעת המתנת הנהגים בפקק האדיר שנוצר, מאבדים הנהגים את שלוותם, וחלקם עם
      התחלת הנסיעה מתפרצים לצמתים, חלקם עוקף רכבים על השולים, ואין מושיע כי שום
      ניידת משטרה לא יכולה להגיע לאכיפה ו/או להתראה. מדובר בסכנה ממשית.

      16. בגין ההמתנה מורטת עצבים וזמן רב במחסומים, הנהגים מאחרים לעבודה, לפגישות,
      ולמעשה מבוזבזים משאבים רבים הכוללים ימי עבודה, דלק רב וכוי'.

      17. זהום אויר כבד נוצר עקב הפקקים האדירים וזמני ההמתנה הארוכים.

      18. תדמית העיר אשר גם כך אינה מן המשופרות נפגעת, ותושבי העיר נתקלים בבוז וליגלוג
      מצד העוברים בעיר הנתקעים במחסומים. ברור שהעיר רמלה אינה יכולה להיות
      אטרקטיבית בגין "המצור" המסוכן הזה.
      19. בכניסה הצפונית לעיר מחסום רח' הרצל, קיימת מהמורה עמוקה הפוגעת בכלי הרכב
      העוברים את המסילה. המהמורה אינה תקנית ויכולה בנקל לגרום לשבירת קפיצי הרכבים
      ו/או להתהפכותם במידה ורכב מגיח במהירות וחוצה המסילה במהירות
      20. כל הנ"ל כקליפת השום, הסכנה היא מידית וכל יום שחולף טומן בחובו סכנה אמיתית
      לתושבי העיר.

      21. הגורמים השונים המעורבים, (משרד הפנים, משרד התחבורה, עיריית לוד, רכבת
      ישראל), מבטיחים תילי תילים של הבטחות, אך למעשה לא נעשה דבר. יותר מכך כל גוף
      מטיל האחריות על גוף אחר.
      22. אשר על כן מבוקש :

      א. לפתוח -בדחיפות בחקירת כל המעורבים על המחדל ולקבוע בדחיפות על מי תוטל האחריות לטיפול הדחוף, למניעת האסון שחו"ח יכול לחול כל יום.
      ב. להורות לרכבת ישראל לקצר במיידי את זמן הורדת המחסום, ולו גם שהרכבת עצמה תעצור לפני המחסום ו/או תאט לשם הבטחון.
      ג. להורות על אתר לרכבת ישראל להשקיע משאבים ומאמץ לקיצור זמן ההמתנה במחסומים.
      ד. להורות לרכבת ישראל על אתר לתקן את המהמורה במחסום בכניסה לעיר ברח' הרצל.

      • לכל מאן דבעי.

        הנדון: ממצאים וניתוח נתוני התפעול של מחסומי הרכבת 132 ו- 208 ברמלה.

        מבוא:

        ב- 15.4.2012 ביצעו חברים הנמנים עם "הוועד למאבק במחסומי הרכבת" תצפיות על שני מחסומי הרכבת הנ"ל. התצפיות בוצעו ברציפות מ- 06.00 עד 22.00. במהלך התצפיות נוהל רישום קפדני של שעות ההורדה של כל אחד מהמחסומים, זמן החסימה בפועל ומספר הרכבות שחלפו במפגשי הרכבת הנ"ל בכל מחזור של חסימה. כמו כן נרשמו המעברים של אמבולנסים בכניסה או היציאה לרמלה ולוד.

        ממצאים:

        מחסום 132 מחסום 208
        106 חסימות 64 חסימות סה"כ 170 חסימות ב- 16 שעות
        21.8 דקות. זמן חסימה ממוצע לכל שעה: 14.35 דקות.זמן חסימה ממוצע לכל שעה:
        זמן חסימה מירבי לכל שעה 31.25 דקות זמן חסימה מירבי לכל שעה 19.65 דקות יש 3 מקרים של חסימה בת 31 דקות בתוך שעה.
        סה"כ זמן חסימה מצטבר:
        5 שעות ו- 54 דקות. סה"כ זמן חסימה מצטבר:
        3 שעות ו- 49 דקות.

        סה"כ 6.6 חסימות בממוצע כל שעה. סה"כ 4 חסימות בממוצע כל שעה.
        מקסימום 10 חסימות כל שעה. מקסימום 5 חסימות כל שעה.

        6 אמבולנסים עברו במהלך שעות התצפית. 2 מהם נתקעו דקות ארוכות בשני המחסומים, אחד לצפון ואחד לדרום. אמבולנס שלישי שנתקע במחסום היה אמבולנס נט"נ (טיפול נמרץ).

        ב- 31 מהחסימות עברו 2 רכבות וב- 4 מהן עברו 3 רכבות (כולל משא ו/או תחזוקה). חסימה אחת היתה חסימת סרק, כלומר, לא עברה אף רכבת.

        ברוב השעות שבהן נערכו התצפיות נוצרו פקקים כבדים בכל הכיוונים. כמות החסימות, יחד עם משך הזמן שהן נמשכו ויחד עם הקצב האיטי (בשל מצבם הירוד של המעברים) של השתחררות הפקקים, גרמו לכך שזמני החסימה בפועל היו ארוכים משמעותית מהנתונים הנ"ל. לאור הנתונים הקשים שנמצאו בתצפיות, כשלעצמם, לא ראינו טעם לבדוק גם נתון זה.

        השלמה:

        חלוקת זמני החסימה והפקקים שנוצרו בעקבותיהם מלמדים שב- 95 מתוך 170 חסימות, הנהגים שנוסעים לעוקף רמלה או ממנו, ייתקעו בשני המחסומים. במקרים רבים, בשל הקצב האיטי של התפוגגות הפקקים, נהגים רבים נתקעו באותו מחסום במשך שתי חסימות רצופות.

        חשוב להדגיש שברוב המקרים המחסומים נסגרים לדקות ארוכות לפני שהרכבת עוברת.

        מסקנות:

        חשוב לציין שעל אף שלא בוצעה תצפית במחסום הרכבת שבצומת "תעבורה", ברור על פניו שהנתונים יהיו זהים לחלוטין לאלה של מחסום 208 והם מתווספים כמובן לנתונים הנ"ל.

        מהנתונים עולה תמונה קשה של עיר במצור, וזאת כאשר הנתונים מתייחסים רק ל- 16 מתוך 24 השעות ביממה.

        המפגע המביש הזה, הנכפה על תושבי רמלה, לוד והאזור ועל אלה העוברים בהם, הוא הזוי, נפשע ובלתי מידתי לחלוטין. הוא מציג סיכון ממשי לחייהם ו/או בריאותם של חולים, פצועים ויולדות בעת שהם חייבים להגיע בדחיפות לבית-החולים. המצב הקיים הוא בלי ספק בגדר הימור שטני בחייהם ובריאותם של כ- 200,000 בני-אדם רבים.

        לא למותר לציין שהמחסומים הנ"ל גורמים לרבים מאיתנו לאחר לעבודתם ו/או ליעדים אחרים באופן כמעט קבוע. הפקקים הכבדים גורמים לזיהום אוויר על כל מה שמשתמע מכך ובנוסף לפגיעה בכיסם של הנהגים בשל בזבוז הדלק. וגם עוגמת הנפש והתסכול המצטברים שנגרמים בשל ההמתנות הארוכות והחוזרות ונשנות, אינם דבר של מה בכך, במיוחד לאור העובדה שהם "דוחפים" נהגים רבים לנהוג בחוסר סבלנות וזהירות, כדי "להרוויח" עוד כמה מטרים בפקק.

        זהו מצב חירום של ממש! יש לפעול באופן נמרץ להביא את "רכבת ישראל" ו/או כל גורם אחראי אחר לקדם בדחיפות את ההפרדות המפלסיות לפחות בשני מפגשי הרכבת הנ"ל, ובינתיים, לצמצם באופן דרסטי את כמות החסימות ואת משך זמן החסימה ולהימנע באופן מוחלט מחסימות סרק.

        ונקודה חשובה אחרונה, קצב ההתרחבות של "רכבת ישראל" צפויי להכפיל את תנועת הרכבות בתוך חמש שנים. המשמעויות הן פשוט הרות אסון!!!

        בכבוד רב
        "הוועד למאבק במחסומי הרכבת"

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s